Thuiswerken het nieuwe normaal?
Eén van de coronamaatregelen was de oproep om vooral vanuit huis te gaan werken. Een oproep wat door veel mensen is opgevolgd, tenzij het vanwege het soort werk niet mogelijk was. Zowel medewerkers als werkgevers hebben, weliswaar noodgedwongen, ervaren dat werken vanuit huis écht mogelijk is.
Van de één op de andere dag werden werknemers en werkgevers geconfronteerd met een nieuwe realiteit en werkomgeving. Werken achter de keukentafel, video-bellen in plaats van vergaderingen en meer aanpassingen waren nodig om goed vanuit huis te kunnen werken.
Ervaringen werkgever
Thuiswerken stond niet hoog op de agenda bij veel werkgevers. Er was wantrouwen of de werknemer wel het werk zou doen. Immers, de afleidingen thuis waren groot en er is geen controle of de werknemer echt wel aan het werk is. Nu veel werknemers verplicht thuis moesten werken, hebben veel werkgevers ervaren dat de eigen mensen hun verantwoordelijkheden kennen en ook nemen: het werk wordt gedaan.
Aanpassingen werkplek
Om een werknemer thuis te kunnen laten werken, is er meer nodig dan een keukentafel en een laptop. Een goed bureaustoel, veilig internet gebruik, toegang tot de digitale werkomgeving en meer moest mogelijk worden. Daarnaast is thuiswerken niet voor elke werknemer geschikt: de één vaart er wel bij en de ander zit liever op een druk kantoor om goed te kunnen functioneren.
Doorbraak thuiswerken
Dat thuiswerken nu echt een doorbraak heeft gekregen, blijkt wel uit (grote) organisaties die aangeven dat hun medewerkers voor altijd vanuit huis mogen werken als ze dat willen. Voordat u, als organisatie, gaat regelen dat (vaker) thuiswerken mogelijk wordt, dient in kaart gebracht te worden wie dit zou willen en in welke mate. Met een kort onderzoek, dat wij al voor u klaar hebben staan, heeft u dit snel inzichtelijk en kunt u onderbouwde beslissingen nemen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over hoe uw medewerkers het thuiswerken (of hybride werken) ervaren? Neem contact met ons op.
Volg ons